3 Yoga oefeningen voor beginners

Van jezelf een soort krakeling maken. En van die positie via een vloeiende beweging een bruggetje maken zoals je tijdens gymles leerde, terwijl je rustig doorademt en je je ontspannen voelt.

Yoga kan best intimiderend zijn voor elke beginner.

Relax.

Yoga gaat om geduld. Als je maar enige mate van discipline hebt ga je flexibiliteit en kracht ontwikkelen via beginners oefeningen. De “scorpion” pose komt ooit wel eens. Hieronder hebben we 3 yoga oefeningen voor beginners uitgelegd. Eerst daar maar mee beginnen.

Als duizenden jaren Yoga

Yoga wordt al duizenden jaren beoefend. De schattingen en concrete aanwijzing dat er aan yoga werd gedaan gaat terug tot zelfs 5.000 voor Christus. Bij opgravingen in de Indusvallei werden tekeningen van yoga posities aangetroffen. De gestructureerde manier om met Yoga bezig te zijn is wel van recent.

Het is goed om te beseffen dat er 5 type bewegingen zijn binnen yoga.

5 type bewegingen

  1. Voorwaarts buigen
  2. Achterwaarts buigen
  3. Draaien
  4. Omkeren
  5. Balans houden

Als je deze 5 gaat combineren komt je al snel op honderden variaties uit om onder andere je kracht, lenigheid, stabiliteit en concentratie te trainen.

3 Yoga oefeningen voor beginners

Als beginner is het aan te raden je zelf op een paar basis yoga oefeningen te focussen. Hieronder vind je 5 oefeningen voor beginners die vrij simpel zijn, waar je sterkere spieren van krijgt en je flexibiliteit vergroten.

1. Triangle oefening

yoga triangle oefening

Ga met je benen uit elkaar staat. Wijder dan je heupen zijn. Je linkervoet naar voeren gericht. En je rechtervoet opzij gericht (45 graden). Spreid je armen volledig. En kijk naar de toppen van je vingers, over je schouder heen. Je armen moeten kaarsrecht zijn. Met je rechter probeer je zo dicht mogelijk bij je voet te komen, terwijl je armen recht blijven. Je neemt 10 rustige ademhalingen.

Vervolgens richt je je rechtervoet naar voeren en je linkervoet opzij. En probeer je met je hand (armen gestrekt) je linkervoet aan te raken. En weer neem je 10 rustige ademhalingen.

Dit is de Triangle.

2. Warrior 2 oefening

yoga warrior 2 pose

Ga weer met je voeten wijd uit elkaar staan. Je rechtervoet richt je zijwaarts (45 graden). Je linkervoet richt je naar voren. Buig je rechterknie zodat je dij parallel loopt met je yogamat.  Strek je armen volledig vanuit je schouders. Kijk vervolgens over je rechterhand heen. Neem 10 rustige ademhalingen.

Vervolgens doe je deze oefening nog een keer, maar dan met je linkervoet zijwaarts gericht. En zodra je over je linkerhand heen kunt kijken, neem je weer de 10 ademhalingen.

3. Cobra oefening

yoga cobra pose

Een klassieke oefening die je waarschijnlijk al eens gezien hebt. En onder andere een populaire oefeningen onder golfsurfers, omdat deze houding erg lijkt op de beweging die surfers maken als je op hun board gaan staan.

Wat moet je doen; Ga volledig gestrekt liggen op je buik en dus met je gezicht naar beneden gericht. Je de bovenkant van je voeten raken de vloer. En je tenen zijn naar achteren gericht. Leg je handen naast je schouders. Druk nu alleen je bovenste lichaam (vanaf je buik) omhoog. Je zult je buikspieren voelen. Neem weer 10 rustige ademhalingen.

Eerst maar hiermee beginnen. Je zult snel zien dat je door kan naar meer oefeningen.

Meer

Er zijn natuurlijk veel meer oefeningen. Hieronder een beeld van divers oefeningen die je hier op Yogahut.nl voorbij zult zien komen.

yoga oefeningen

Goed om te weten:

Yoga is een langdurend proces van transformatie en geen snelle korte termijn actie