7 adviezen voordat je aan yoga begint

Je staat op het punt om te beginnen met yoga. Dit belooft een prachtige ervaring te worden waarin je veel zult leren. Yoga is geschikt voor iedereen – ongeacht leeftijd of niveau van fitness.

Het lijkt altijd een uitdaging om ergens aan te beginnen. Dit geldt natuurlijk ook voor yoga. Maar goed voorbereid zijn is het halve werk, daarom de volgen 7 adviezen van Yoga Hut, die je moet weten voordat je aan yoga begint.

1. Je blijft niet altijd een beginner

Als het je eerste keer is dat je aan yoga doet, voel je je misschien ongemakkelijk en lukt het niet om alle houdingen uit te voeren.

Geen paniek!

Met iedere sessie word je beter – al is het maar een klein beetje. Je merkt het misschien niet, maar over een poosje zul je merken dat het je een stuk gemakkelijker af gaat.

2. Het belangrijkste aspect van yoga: ademen

Het is belangrijk om goed te leren ademen voor yoga, vooral bij het vasthouden van een houding. Als je moeite hebt met het vasthouden van een houding omdat je niet goed kunt ademen, kun je beter even stoppen, goed ademen en nog een keer proberen.

3. Het gaat allemaal om jou

Yoga doe je voor jezelf. Voor jouw eigen welzijn, voor jouw lichaam. Door yoga leer je ook naar je eigen lichaam te luisteren. Een uitdaging is goed, maar je leert ook dat je jezelf niet hoeft te pushen. Bijna elke houding heeft een andere variant – wanneer je een bepaalde houding niet kunt uitvoeren, doe dan een andere variant ervan!

Yoga hoeft niet perfect te zijn.

4. Heb je een beperking? Vertel het de instructeur

Indien je last hebt van spierpijn, kramp, zwanger bent of iets anders – vertel het de instructeur. Hij of zij kan jou ook assisteren als je dat wilt.

5. Yoga maakt gevoelens los

We slaan veel emotionele energie op in ons lichaam. Vooral op de heupen en onze schouders. Wanneer je leert om deze emoties vrij te laten, kan dit overweldigend voelen. Dit geeft niet – erken je emoties.

Of het nu gaat om boosheid, rusteloosheid of dat je op het punt staat om in tranen uit te barsten. Laat het gaan. Zo creëer je ruimte voor nieuwe, positieve emoties.

6. Investeer in een goede yogamat

Vooral wanneer je van plan bent om minimaal drie keer per week yoga oefeningen te doen is het slim om te investeren in een goede yogamat. Een goedkope mat biedt niet de veerkracht en grip die je nodig hebt. Ook een yoga handdoek is handig.

7. Heel belangrijk: ontspan

Als beginner voel je je misschien gespannen en knijp je je vingers of tenen samen of ben je geneigd om je tanden op elkaar te zetten. Laat het los. Ontdoe je lichaam van deze stress en het voltooien van de houding zal soepeler verlopen.

Tot slot

Geniet van jezelf. Wees trots op wie je bent. En wees er des te meer trots op dat je aan yoga begint.

Gefeliciteerd – je hebt een keuze gemaakt die jou ontzettend zal goed doen. Blijf volhouden en verken jezelf. Laat de wereld zien wie jij bent en hoe uniek je bent.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *